VOGE RALLY 300 – Praktik s dušou pretekára
Voge je na našom trhu nováčikom, ale vyskúšali sme si už viacero modelov tejto značky. K najnovším prírastkom patrí šikovné endurko. Hneď, ako sa objavil prvý exemplár, neváhali sme. Ani malé, ani veľké, šikovné v teréne, ale aj v mestskej premávke. Každodenný pomocník, ale aj dobrý spoločník na dobrodružné výlety...
Čo je to Voge?
Značka Voge je nováčikom nielen na našom trhu, ale aj celostvetovo. Nemá za sebou dlhú históriu, ale má za sebou množstvo skúseností. Ako je to možné? Jednoducho tak, že značku Voge vytvoril gigant menom Loncin, ktorý dodáva motory mnohým ďalším značkám. Kompetentní si povedali, prečo by svoje vlastné motory nemohli použiť vo svojich vlastných motocykloch a výsledok je práve značka Voge. K osvedčeným pohonným jednotkám pridali osvedčené komponenty od renomovaných značiek, podčiarkli to kvalitným dielenským spracovaním a zmyslom pre detail a výsledok príjemne prekvapuje, motocykle Voge vôbec nepôsobia ako nováčikovia.
Výzoru sa nezľaknite
Testovaná tristovka s prívlastkom Rally vyzerá na prvý pohľad ako nabrúsený súťažný špeciál. Nie je to však čistokrvný športovec, práve naopak, je to maximálne civilizovaný jedinec, ktorý sa nestratí ani v bežnej mestskej premávke. Báť sa nemusia ani menej skúsení, či menej urastení jazdci. Na druhej strane jednoduchá a štíhla stavba a tvary rally špeciálu mu dodávajú na atraktivite a prezrádzajú dobrodružnú povahu. Sviežosť a šmrnc dodávajú napríklad aj také detaily, ako dvojfarebné ráfiky kolies. Pozadu nie je ani praktická stránka veci. Padacie rámy sú na motorke tohto typu pomerne netradičné, ale v prípade pádu dokážu niečo zachrániť. Pochvalu si Voge zaslúži za zadný nosič. Nielen, že je pekne tvarovaný a zladený s blatníkom, naviac je dostatočne veľký a robustný. Vďaka štvorici otvorov je pripravený na okamžitú inštaláciu horného kufra a s trochou improvizácie naň pohodlne uchytíte aj nejaké tie bočné textilné brašne. Športovo to síce nevyzerá, ale pre praktickú stránku veci je to dosť významný detail. Poteší aj plexištít, ktorý napriek nie veľkým rozmerom poskytuje prekvapivo dobrú ochranu pred náporom vetra. Okrem neho má jazdec pred sebou už len príjemne široké riadidlá a v ich strede minimalistický LCD displej prístrojovky. Zobrazuje všetko podstatné, nechýba info o zaradenom prevode a poteší skutočnosť, že má nastaviteľné tri farby podsvietenia. Pri jazde na ostrom slnku si tak môžete zvoliť výraznejšie zobrazenie, v noci naopak prekliknete na tlmenejšie... Užitočnou drobnosťou je aj USB zásuvka v susedstve prístrojovky. Môže poslúžiť na nabíjanie mobilu, či napájanie navigácie. Toto endurko je naozaj prívetivé a užívateľsky priateľské.
Postavička tak akurát
Na prvý pohľad pôsobí tristovka „dospeláckym“ dojmom, jazdci z nižšou postavou môžu mať sprvoti trochu obavy. Seriózna veľkosť kolies – endurácka dvojica 21 a 18 palcov, plus pomerne veľké zdvihy pruženia sa musia prejaviť na celkovej výške stroja. Nie je to však žiadny extrém a aj jazdci s priemernou výškou pohodlne dosiahnu na zem. To sa hodí v mestskej premávke, ale aj v teréne. Motorka je naviac dostatočne priestranná aj pre vyšších jazdcov a pohodlná aj pri jazde postojačky. Nechýbajú ani stupačky pre spolujazdca, tie však treba brať s rezevou. Pre dvoch je sedadlo jednoducho malé a poslúži maximálne na núdzový presun na pár kilometrov.
Motor
Jednovalček s objemom necelých 300 kubíkov produkuje takmer 30 koní. To na dostatočne svižnú jazdu mestom, ale aj členitým terénom určite stačí. Na extra veľké porcie kilometrov to nie je úplne ono, jednovalec vás zásobuje neodmysliteľnými vibráciami. Dlhodobejšie použiteľný je do rýchlosti približne 100 km/h, kedy už dosahuje 7000 ot./min. Rýchlosť potom ešte ďalej rastie, tristovka bez problémov atakuje aj diaľničnú 130-ku, no spolu s rýchlosťou začínajú výraznejšie rásť aj vibrácie a hluk. Motor poslušne ťahá od približne 3000 ot./min., čo na šestke zodpovedá rýchlosti približne 50 km/h. V praxi to znamená, že si po väčšinu času vystačíte so zaradenou šestkou, pokiaľ zrovna netúžite po svižnejšej akcelerácii. Na relatívne malý objem je motor príjemne pružný a použiteľný v širokom spektre otáčok. Dych vyrážajúce zrýchlenie však nečakajte, príliš ostrý prejav by bol na úkor použiteľnosti agregátu v nižších otáčkach. Vzhľadom k „univerzálnemu“ charakteru motorky je motor vyladený veľmi podarene, platí to aj pre celkový prevod a motorka s prehľadom zvláda aj pomalú jazdu v členitom teréne.
Podvozok
V oblasti komponentov pruženia a vlastne celého podvozku je tristovka ladená v podobnom duchu ako motor. Takisto ide o kompromis medzi športovým nádychom a zároveň praktickosťou v bežnej premávke. Samozrejme, kompetentní brali do úvahy aj cenovky jednotlivých komponentov a kládli dôraz na udržanie prijateľnej ceny celej motorky. A výsledok? Podvozok ako taký je dostatočne dimenzovaný na to, aby si poradil aj s terénom. Výrazným plusom sú spomínané kolesá vo veľkostiach, aké používajú seriózne terénne endurá. Toto všetko stojí za veľkou svetlou výškou a výbornými schopnosťami zdolať aj náročnejší terén. Pneumatiky sú „obojživelné“ a dobre zvládajú hlavne asfalt. Nehučia, nevibrujú, neotravujú a držia... Za sucha sa s prehľadom zahryznú aj do terénu. Horšie to je v prípade väčšieho blata, kedy sa pomerne hustý dezén zalepí. Ak to však s terénom myslíte vážnejšie a naopak asfaltových presunov bude na vašich výletoch pomenej, môžete siahnuť po serióznych offroad plášťoch. V týchto štandardných rozmeroch ich je ich výber naozaj pestrý. Brzdám niet čo vytknúť, na ceste spomaľujú spoľahlivo a v teréne nie sú príliš ostré a ich účinok sa dá dobre dávkovať. Ako sa na stroj s terénnymi ambíciami patrí, ABS na zadnom kolese je vypínateľné, slúži k tomu tlačidlo pri ľavej rukoväti. Ako celok je podvozok pripravený zvládnuť naozaj veľké výzvy, má to však pochopiteľne jedno „ale“. Nechcite od neho ostré, športové tempo. Voge sa v ňom necíti príliš sebaisto a koniec-koncov, ani výkon a celkovo charakter motora nie sú stavané na naháňanie sekúnd po rozbitých rovinkách, či agresívne vymetanie zákrut. Samozrejme, asi nikto nečaká bravúrne športové výkony od motorky, ktorá celá stojí toľko, ako jedna trubka kvalitnej racingovej prednej vidlice. Oveľa viac istoty vám motorka dá pri „turistickom“ tempe. Neznamená to, že by ste sa v teréne museli vliecť krokom, kamenisté cesty plné výmoľov s prehľadom zhltne aj v svižnejšom tempe. Príjemná ergonómia umožňuje dobré ovládanie aj pri jazde postojačky, čo je pre ovládateľnosť dosť podstatné. Zjednodušene povedané, výrobcovi sa podarilo nájsť výborný kompromis medzi ovládateľnosťou na ceste a schopnosťou zdolať terén, pričom „do tretice“ bola splnená aj požiadavka atraktívnej cenovky...
Text: P. Lovíšek, Foto: autor a M. Masničák