
Kvalita čínskych motoriek? "Keby som dostal korunu od každého, kto mi povedal: Vymeňte logo a nikto na to nepríde, bol by som boháč,“ hovorí Matěj z Gorexu.
Čínsky šrot, čínska kopírka, čínska totalita. Podobných hejtov a námietok proti motorkám Voge a štvorkolkám Loncin sme si na sociálnych sieťach prečítali už fakt veľa. Čo majú spoločné? Píšu ich ľudia, ktorí Voge ani Loncin na vlastné oči nikdy nevideli, tobôž by sa na nich niekedy previezli.
A tak sme si povedali, že poprosíme priamo Mateja Čepelu z Gorexu, aby takýmto hejterom a neveriacim Tomášom nalial čistého vína. Prečo sme si na rozhovor pozvali práve syna majiteľa? Matej sám na čínskych strojoch dlhé roky jazdí a hlavne – bol v Číne a navštívil obrí koncern Loncin. To je fabrika, ktorá vyrába nielen rovnomenné štvorkolky a motorky Voge, ale z ich pásov schádzajú aj stroje iných svetoznámych značiek.

Matěj, poďme pekne od začiatku. Ako sa Gorex vlastne dostal k dovozu motoriek a štvorkoliek čínskych značiek?
To je asi skôr otázka na otca, ktorý firmu zakladal už pred mnohými rokmi. Ja som vtedy chodil ešte len na prvý stupeň základnej školy. 🙂 Ale ak môžem hovoriť zaňho, hlavným cieľom bolo ponúknuť produkt s výborným pomerom ceny a kvality. Keď sa na to spätne pozriem, začiatky boli naozaj divoké a kvalita bola vtedy dosť biedna. Hovoríme však o roku 2004, a odvtedy urobili čínski výrobcovia obrovský pokrok.
Prečo padla voľba práve značky Voge a Loncin?
Na začiatku to bola úplná zhoda náhod – a asi aj kus šťastia. Loncin v roku 2020 začal vyrábať štvorkolky pre francúzsku značku Goes, s ktorou sme my predtým dlhé roky spolupracovali. Francúzi však nemali v portfóliu motorky Voge, ktoré patria pod koncern Loncin a ktoré sa nám naozaj páčili. Napísali sme preto priamo do fabriky a po niekoľkých mesiacoch vyjednávania nám prišla správa, že získavame zastúpenie značky Voge pre Slovensko. Českú republiku sme vtedy nestihli, pretože nás predbehli Nemci. Čas plynul, darilo sa nám, a aj fabrika si všimla našu snahu – od kvalitného marketingu až po náš zápal pre všetko, čo vonia benzínom. O tri roky neskôr sme preto ukončili spoluprácu s Goes-om a začali pracovať priamo s fabrikou, vrátane štvorkoliek Loncin, ktoré dnes zastupujeme v Česku aj na Slovensku. Stále nám však chýbalo zastúpenie značky Voge pre Českú republiku. Nevzdali sme sa – a od 1. januára 2024 ho konečne máme aj tam.

Boli ste v Gorexe spočiatku sami skeptickí voči čínskym strojom?
No jasné. Asi každý už si niekedy kúpil alebo dostal výrobok z Číny, ktorý jednoducho nefungoval. A motorkám z Číny tu dlho robili – a často ešte stále robia – zlé meno napríklad lacné čínske „pitbajky“, ktoré sa po pár jazdách úplne rozsypú. Treba si ale uvedomiť, že za to z veľkej časti môžu aj miestne firmy, ktoré chcú v Číne nakúpiť čo najlacnejšie a tu to predať čo najdrahšie. Objednajú si v nejakej neznámej fabrike kontajner motoriek, nalepia na ne vlastnú značku a šup s tým na e-shop. Kvalita či uznanie reklamácie? Pre nich sú to cudzie pojmy. Veľké čínske značky si však uvedomili, že o dobré meno môžu v Európe prísť veľmi rýchlo. A svoje vlastné meno si poškodzovať nechcú. Naše stroje dnes už tiež nie sú „smiešne lacné“, pretože sú vyrábané z kvalitných komponentov a v supermoderných továrňach.
Čínske fabriky vyrábajú kopec rokov pre BMW, Audi alebo Mercedes. Keby to nevedeli robiť poriadne, tieto veľké značky by dávno utiekli inam
Čo vás presvedčilo o tom, že tradičné predsudky voči čínskym strojom sú už úplne bezpredmetné?
Už pri vybaľovaní prvých motoriek a štvorkoliek nám bolo jasné, že sme narazili na úplne iného výrobcu, než na akého boli ľudia zvyknutí pri čínskych značkách v minulosti. Ten rozdiel v spracovaní je viditeľný na prvý pohľad. No a potom prišli prvé jazdy, minimálny počet reklamácií, spokojní zákazníci – a určite aj prvá návšteva ich fabriky. To by som odporúčal vidieť každému, kto má o čínskych strojoch pochybnosti.

Mnohí ľudia však stále vnímajú čínske výrobky ako lacné napodobeniny s pochybnou kvalitou. Ako im otvoriť oči?
Úplne chápem, že mohli mať zlú skúsenosť s niečím z Číny, a určite im to nemám za zlé. Predtým, než niečo úplne zavrhnú, by si ale rozhodne mali prísť na naše predajne vyskúšať tie stroje na vlastnej koži. Ako u nás často hovoríme: „Nie je Čína ako Čína.“
Aké mýty o čínskych motorkách a štvorkolkách sú dnes najrozšírenejšie? A aká je skutočnosť?
Najčastejšie ľudia spomínajú kopírovanie, slabú kvalitu spracovania a pochybnosti o tom, či vôbec tie stroje fungujú, ako majú. Pýtajú sa či sa to fakt nerozpadne po prvej jazde. To sa snažíme vyvracať na sociálnych sieťach takmer denne. Realita je totiž taká, že tieto názory často pochádzajú od ľudí, ktorí naše stroje nikdy naživo nevideli, ale majú svoj názor – „je to predsa z Číny, tak to musí byť zlé”. Skutočnosť? Loncin má takmer 7000 vlastných patentov a už roky vyrába pre motocyklových aj automobilových gigantov ako sú BMW, Mercedes či Audi. Nemôžu si dovoliť robiť nekvalitné stroje – tie značky by od nich okamžite odišli.

Skúsenosti zo servisu sú často tým najlepším ukazovateľom kvality. Čo hovoria vaši mechanici na spoľahlivosť motoriek Voge a štvorkoliek Loncin?
No, stále máme v tíme Míru, ktorý je s nami od samého začiatku GOREXu. A keby sa tie stroje kazili, už by nám asi dávno utiekol. 🙂 Ale teraz vážne – sem-tam sa, samozrejme, niečo pos...kazí, ale ide väčšinou o drobnosti, ako napríklad vadné relé alebo poškodenie motorky kvôli zle zabalenej krabici. Aj tieto veci ale riešime len výnimočne, nie každý deň. Keby to bolo inak, tak by nám z toho preskočilo všetkým – a Mírovi asi ako prvému.
Ty ale netvrdíš, že všetko, čo je z Číny, je kvalitné, že? Prečo sú práve Voge a Loncin podľa teba úplne iný kaliber než ostatné značky?
Presne tak – netvrdím, že všetko z Číny je automaticky kvalitné. Rozdiel u Voge a Loncinu spočíva najmä v ich dlhoročnej spolupráci s lídrami automobilového priemyslu, o ktorej som už hovoril. Keď má začínajúci remeselník dobrého majstra, má šancu stať sa kvalitným fachmanom – a pri Loncine je to rovnaké. Učili sa od najlepších, investovali do vývoja, špičkových ľudí aj moderných technológií. Výsledkom sú mašiny, ktoré dnes bez problémov konkurujú zavedeným značkám.

Hlavný rozdiel medzi čínskymi a tradičnými značkami? Číňan sa s tým nebabre a všetku výbavu natlačí už do základu
V Gorexe dávate na čínske stroje dvojnásobnú záruku, než je u nás bežné. A ešte k tomu bez štandardných obmedzení (nájazd, zmena majiteľa...) Ako si niečo také vôbec môžete dovoliť?
Odpoveď je jednoduchá – máme to overené praxou. Vieme, že tie stroje to bez problémov zvládnu. Keby som mal denne riešiť desať reklamácií a zrátal som si päť a päť, určite by som do toho nešiel.
Takže to znamená, že množstvo reklamácií je také nízke, že sa vám tento úplne luxusný, prozákaznícky benefit oplatí?
Presne tak. 🙂
Keď porovnáš motorky Voge a štvorkolky Loncin s ich európskymi, americkými alebo japonskými náprotivkami – v čom vidíš hlavný rozdiel okrem ceny?
Asi najviac v množstve výbavy, ktorú dostaneš už v základnej cene. Číňania sa s tým príliš nebabrú – jednoducho tam natlačia všetko, po čom zákazník túži.
Všeobecne sa vie, že množstvo európskych, amerických aj japonských značiek vyrába v Číne alebo tam aspoň zadáva výrobu niektorých komponentov. Ako podľa teba táto spolupráca ovplyvňuje technologickú úroveň čínskych tovární?
Ovplyvňuje ju zásadne. Keď sme boli na jeseň priamo vo fabrike, doslova nám padla sánka. Tu robot na zváranie, tam robotický vysokozdvižný vozík, ktorý preváža nové motorky po hale – a nikto za jeho „volantom“. Precízne prepracovaný systém kontroly každej motorky, kde si po zadaní VIN čísla môžeš pozrieť, ktorý konkrétny pracovník dotiahol napríklad krk riadenia alebo zadnú os motorky. Aj v tomto smere urobili neuveriteľný pokrok.

Takže to know-how, ktoré čínske koncerny získajú pri výrobe pre renomované značky, potom využijú pri výrobe vlastných strojov? A keď vezmeme do úvahy, že majú skúsenosti od rôznych firiem a môžu si z každej zobrať len to najlepšie, vychádza z toho obrovská sila, že? Je to vôbec legálne?
Samozrejme, že je to legálne. Používajú technológie svojich odberateľov, ale zároveň im za to platia nemalé peniaze – pretože si kupujú licencie. A áno, je v tom obrovská sila. Ale ak im tie renomované značky tú licenciu samy predajú, nevidím v tom žiadny problém. Je to obchod, na ktorom sa obe strany dohodli.
Po čínskom koncerne sme museli jazdiť autom. Prejsť všetko za jeden deň je nereálne
Spomínal si, že si navštívil továreň Loncin v Číne. Čo ťa tam najviac prekvapilo? Zodpovedalo to tomu, čo si väčšina ľudí predstavuje pod pojmom „čínska fabrika“?
Úprimne – keby tam nepracovali Číňania, nikto by nespoznal, že je v čínskej fabrike. Tá veľkosť, čistota, špičková technika a perfektne zvládnutá organizácia... Boli sme fakt prekvapení, aké pekné to tam majú. Po celom areáli sa musíš presúvať autom, inak to za jeden deň nemáš šancu prejsť. Návštevu by som odporučil každému, kto o čínskych fabrikách pochybuje – pre nás to bol zážitok. A chystáme sa tam znova, pretože sme videli možno 10 % celého komplexu. A teraz si predstav, že takýchto areálov majú po celom svete hneď 15!
Môžeš nám priblížiť, ako vyzerá výstupná kontrola kvality v takejto továrni? Je to porovnateľné s európskymi štandardmi?
Ako som už spomínal, všetko je prepojené s unikátnym VIN číslom, ktoré má vyrazené každá motorka. Továreň má potom v systéme dokonalý prehľad o tom, či bolo všetko správne urobené. Systém je dokonca prepojený napríklad s momentovým kľúčom – v praxi to znamená, že technik dotiahne skrutky na motore na predpísaný moment, dáta okamžite skočia do systému a priradia sa ku konkrétnej motorke.
Výstupná kontrola je tiež veľmi dôsledná – každá motorka sa najprv zajazdí na valcoch, potom putuje do svetelného tunela, kde sa kontroluje kvalita laku a presnosť lícovania jednotlivých dielov. Zo závodu stroj neodíde, kým nie je všetko presne tak, ako má byť. Takže áno, je to úplne porovnateľné – a v niečom možno aj nadštandardné v porovnaní s tým, čo poznáme z Európy.

A čo Čína všeobecne? Ako sa tvoje predstavy pred návštevou líšili od reality?
Tak nejak som tušil, že bude všetko obrovské. A veruže aj bolo. Jednoducho metropola, ktorá má s aglomeráciou viac ako 34 miliónov obyvateľov. Najviac nás prekvapilo, že si nás všade fotili. Čakali sme davy turistov a namiesto toho sme za celú dobu nestretli ani jedného. Až neskôr na prestupnom letisku v Pekingu. Nabudúce tam musíme ísť počas sezóny a snáď budeme mať viac šťastia. 😀 Inak bolo určite vynikajúce gastro! Ale teda stravovať sa v meste, pre ktoré je typický hot pot a tony chilli papričiek, to bol zážitok. Pálila tam snáď aj balená voda. No a nakoniec by som určite vypichol architektúru a ochotných ľudí všade okolo.
Buďme však úprimní – nič nie je dokonalé. Kde vidíš pri čínskych strojoch najväčšiu rezervu alebo priestor nazlepšenie?
Radi by sme viac hovorili do vývoja. Tam sa chceme určite posunúť dopredu, dostávať pravidelne prototypy na testovanie a dávať feedback. Sú to ale detaily. V globále sme s technikou spokojní a skôr by sme potrebovali pohnúť s ich myslením v oblasti marketingu a dizajnu. Je vidieť, že je to úplne odlišná kultúra od tej našej európskej. Oni to predtým nemuseli úplne riešiť, pretože vyrábali pre značky, ktoré si potom tieto veci riešia samé. Teraz majú svoju vlastnú značku, ale tieto veci im zatiaľ veľmi nejdú. Respektíve idú, ale robia to inak. Ale búšime do nich deň čo deň a pomaly sa to začína hýbať.
Loncin nie je štátna firma, takže ju čínsky režim neovláda
Kam sa podľa teba bude posúvať kvalita čínskych motoriek a štvorkoliek? Myslíš, že to v Európe raz dotiahnu na úroveň tradičných značiek – alebo ich dokonca predbehnú?
To ukáže až čas. Ešte pred pár rokmi boli tie pomyselné nožnice dosť široko otvorené. Ale čas beží a my vidíme, že sa čoraz viac zatvárajú. V mnohých oblastiach už čínske značky tradičných výrobcov dobehli – a v niektorých ich dokonca predbehli. Stále ich však čaká kus práce, pretože konkurencia rozhodne nespí. 🙂
Niektorí ľudia argumentujú tým, že kúpou čínskych produktov človek podporuje tamojší režim. Aký postoj máte k tejto téme v Gorexe?
Tomuto rozumieme – tiež názorovo stojíme na opačnom brehu. Je však dôležité zdôrazniť, že Loncin nie je štátna firma, takže ju čínsky režim neovláda. A hlavne – zákazník kúpou našich motoriek a štvorkoliek podporuje nás a našich predajcov. GOREX je rodinná firma. Nenájdeš o nás zmienku v Panama Papers a nevlastníme vily vo Francúzsku. Platíme poctivo dane v Českej republike aj na Slovensku. Zamestnávame miestnych ľudí – väčšinou našich dlhoročných kamarátov, ktorí zdieľajú rovnakú vášeň ako my.
Dostávajú sa k vám príbehy zákazníkov, ktorí najprv váhali s kúpou Voge alebo Loncin kvôli čínskemu pôvodu, ale potom ich kvalita príjemne prekvapila?
V obchode to vidíme pravidelne – a potvrdilo sa nám to aj teraz na výstavách v Prahe a Bratislave. Ľudia sa nás pýtali, kto je výrobcom, a keď zaznelo slovo Čína, len neveriacky krútili hlavou, že to predsa nemôže byť pravda. Keby som dostal korunu zakaždým, keď niekto povedal: „Vymeňte logo na nádrži za známu značku a nikto nič nespozná,“ bol by som dnes milionár.

Čo by si poradil niekomu, kto si chce kúpiť čínsku motorku alebo štvorkolku, ale stále má predsudky voči čínskym strojom?
Nech príde do niektorej našej predajne, požičia si motorku a ide sa previezť. Nech skočí na sociálne siete a prejde si množstvo skupín, kde sa majitelia motoriek Voge a štvorkoliek Loncin bavia a zdieľajú svoje reálne skúsenosti. A hlavne – nech nehádže všetky čínske značky do jedného vreca. ☺️